lördag 11 juli 2009

avgrundsvrål

jag läste en krönika av alexander chamberland om ytlighet och queervärlden. den gjorde mig glad men ARG och jag tänker på att det låter så himla lätt och härligt att släppa sina egna fulnojjor och normativa syn på skönhet MEN DET ÄR INTE LÄTT.

jag blir så fucking förbannad på att det ofta är samma brudar som är alternativ-queer-snygga som var de snygga brudarna på högstadiet. de som får mest uppmärksamhet, som tar täten. (tack gud är det inte alltid så, men alldeles för ofta.)

det handlar om djuptdjuptdjuptgående samhällsstrukturer, det handlar om hur KROPPEN är konstruerad och hur den värderas. lookism är rasism. lookism är ableism och ageism och klasshat allt förpackat i en. jag vill att queer ska vara nåt annat än en nyliberal snygg&ball-teori för vita medelklasskids.

jag har bestämt mig för att begränsa min konsumtion av kläder till nästan ingenting. för jag har insett att konsumtion enbart är SKADLIGT för min hjärna. att jag luras att tro att jag kan köpa SNYGGHET. men vad händer? istället börjar jag fundera på hur jag kan modifera KROPPEN. en piercing till, tatuera mig, färga håret? ("åh ve, hur ska jag nu bli sådär snygg som jag måste va för att få knulla?") och jag önskar att det var lika lätt för mig som det verkar vara för alexander c att skita i det där och vara stolt över sitt fulsnygga jag. (kanske är det egentligen inte så lätt för honom heller.)

jag blir förbannad när queer reduceras till ett VAL. det om något är ett resultat av nyliberal hjärntvätt. att bryta normer kring kön handlar inte om att bara bestämma sig för att klä sig i andra kläder, ta på sig en genderbending outfit och så är det hela klart. (bara vi gör det tillräckligt många gånger.)

identitet är inskrivet på kroppen. det betyder inte att kön, ras, sexualitet inte är sociala konstruktioner. i firmly believe that they are, men våra kroppar existerar i ett samhälle som utövar våld mot vissa av sina medborgare, mot icke-vita, mot underklass, mot kvinnor, mot funktionshindrade, mot homos och transpersoner. våldet påverkar kroppen, arbetarklassen dör i förtid. fula tar mindre plats i aktivistsammanhang.

(det stavas privilegium.)

vi i queerrörelsen måste fundera över våra egna privilegier och hur vi agerar utifrån dem. vi måste vara medvetna om att alla inte har samma bakgrund, samma förutsättningar, samma frispråkighet, lätthet till fest och kamratskap, samma pepp. och varför det är så. och trots att du kanske har en väldans massa att säga måste du ibland bara vara tyst så att de som inte vågar ropa högst får en chans att höras.

(väljer du dina vänner utifrån hur snygga och coola de är, kommer du nånsin förbi ytan?)

jag tror på queer. på en mångröstad fet jävla våg av aktivistqueers. jag tror på att problematisera, dekonstruera och rekonstruera. men jag tror också på det ONT som har gjorts och görs mot många av oss. som gör det hela svårt, förbannat svårt. som gör att vi handlar på vissa sätt; sätt som är inlärda av vår kropp och inte alls särskilt enkla att programmera om.

5 kommentarer:

Alexander Alvina Chamberland sa...

Jädrar vilket bra blogginlägg! Det här ska länkas till! TACKTACKTACK!

Gillar framförallt: "det handlar om djuptdjuptdjuptgående samhällsstrukturer, det handlar om hur KROPPEN är konstruerad och hur den värderas. lookism är rasism. lookism är ableism och ageism och klasshat allt förpackat i en."

Kram,
Alexander (som definitivt inte alltid är bra på att frånse varken från mitt eget eller andras utseende, men jag försöker, och jag hoppas att min artikel gav inspiration till andra att också försöka)

Karin sa...

tack fina du för berömmet. och tack såklart för en inspirerande krönika som fick mig att skriva det där! jag blir så sjukt jävla glad att jag nästan börjar lipa över att det är fler och fler som fattat vad den förbannade ytligheten gör med oss och att vi måste bekämpa den! för att Kampen ska kunna fortsätta!

keep up the good work, massa kram
karin

Charlotte sa...

Karin, jag läser och läser och kan inte sluta!! När kan jag köpa din bok???
/Charlotte

QUEERSAMMANBROTT sa...

Så jävla bra skrivet och vilken jävla powerpepp att först läsa Alexanders ord och sedan läsa vidareutveckladetankar hos andra, hos dig! Nu orkar jag med min torra oqueera kurslitteratur lite till. Tack!

Anonym sa...

Jag håller med Charlotte!

/Lars Larsson (det är min nya pseudonym!)

Skicka en kommentar